Névadónk nyomában jártunk… – Jutalomkirándulás a Balaton-felvidéken

Januárban, névadónk napja alkalmából rendezett vetélkedőnk első és második helyezett osztálya, a 7.b és 8.b osztály, jutalomkiránduláson vehetett részt. Május 11-én egyik névadónk, Kossuth Lajos nyomába eredtünk, hogy felkeressük azokat az emlékhelyeket, melyek az 1848-49-es szabadságharc kiemelkedő alakjához köthetők.
A kirándulás fő szervezője és idegenvezetőnk Horváth Csaba tanár úr volt, aki -míg a busz érkezésére vártunk- mesélt néhány érdekességet az iskolánkkal szemben található park Kossuth szobráról.
Miután autóbuszra szálltunk, meg sem álltunk Halimbáig, ahol egy faragott kőoszlopon elhelyezett bronz emléktábla előtt álltunk meg, mely a Kossuth gyerekek rejtőzködésének emlékét hivatott őrizni az egykori Boros-féle ház előtt. Raffay Béla szobrászművész alkotásánál elhangzott a gyerekek bújdosásnak története.
Értékes információk birtokában indultunk tovább Mencshelyre. Ismert tény, hogy a forradalom és szabadságharc vezetőjének három gyerekét egy ideig a mencshelyi evangélikus lelkészlakban bújtatta Blajsza János lelkész. A bujdosás emlékét tábla őrzi a lelkészlak falán, melyet 1995-ben avattak fel.
Nemcsak történelmi ismereteink pallérozására került sor a Bakony lábánál fekvő településnél: felkapaszkodtunk a Kossuth-kilátóig, ahol 399 méter magasan csodás látvány nyílt a “magyar tengerre”. Némi elemózsia elfogyasztása után folytattuk utunkat a Zánka és Monoszló között magasodó Hegyestűre. Az egykori bazaltbánya épületében kiállítást láttunk a Balaton-felvidéki Nemzeti Park térségének földtani felépítéséről, természeti értékeiről, a bazaltbányázat emlékeiből. A szabadtéri kőparkban “geológiai utazáson” vehettünk részt, a kúp alakú hegy tetején megcsodálhattuk madártávlatból a Balaton-felvidék tanúhegyeit.
A környéken járva nem hagyhattuk ki Balatonudvari egyedülálló, kézzel faragott szív alakú sírköveit. A több mint félszáz tábla többsége az 1800-as évekből származik, a sírkövek legendáját is megismerhettük Csaba bácsi elbeszéléséből.
Kirándulásunk utolsó, egyben legizgalmasabb állomása Balatonfüred volt. Először rövid sétát tettünk a reformkori belvárosban, megkóstoltuk a Kossuth-forrás savanyúvizét.
A Vitorlázeum erkélyén vidám perceket tölthettünk a kialakított játszótéren: kipróbáltuk a hajóhintát, sőt még szörfözni is megtanultunk.
Jókai Mór egykori villájában betekintést nyerhettünk a híres író mindennapjaiba: a romantika egyik legnagyobb alakja 1857-ben szeretett bele Balatonfüredbe, 25 nyarat töltött itt el feleségével, Laborfalvi Rózával.
Hazautazás előtt gyönyörű napsütésben jól esett a fagylalt, és a part menti séta. A Balaton partján sütkérezve elmerültünk a “magyar tenger” káprázatos látványában.

A kirándulás további képei ide kattintva érhetőek el